گرانیگاه خطیری که فقط جای اوست

سه ضلعی هاشمی در میدان سیاست

   آیت‌ا... در هشتمین دهه زندگانی خود پس از سیر و سلوک‌های پر فراز و نشیب و طی طریق بر مدار عرش و فرش سپهر سیاسی، اکنون درست در گرانیگاه خطیری ایستاده است که بایدش. او دستی در حاکمیت و همنوایی با دولت و اعتنایی در میان منتقدین دارد

  رضا رئیسی با انتشار مقاله ای پیرامون کارویژه‌های سیاستمدارکهنه کار در آستانه هشتاد سالگی با عنوان سه ضلعی هاشمی در میدان سیاست نوشت: هاشمی میدان سومی را در میدان تلاطم‌ها میان دولت و مخالفین باز کرده و در جبهه سوم میدانداری می‌کند. او با اخطارها و انذارهای خود توجه اذهان عمومی را به مقولات حساس جلب کرده و نمی‌گذارد که دولت در این میانه بدون حامی و پشتوانه بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن کامل این یادداشت تحلیلی بدین شرح است:

سرمایه‌های انسانی به‌مثابه مغز و هسته سامان بخشی به سامانه عمومی کشور، ملهم از هماهنگی و همپوشانی مولفه‌های بسیاری بروز و ظهور می‌یابند و باید بسیاری از پس زمینه‌ها محقق شود تا فردی در رشته و رسته خود جایگاهی ممتاز یافته و توانایی‌های بالقوه خود را به جلوت آورد. حوزه سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیست، بسیاری از سیاسیون در برهه‌هایی آمده و نقش خود زده و رفته‌اند اما معدود افرادی توانسته‌اند در سیطره و حیطه وسیعی به نقش‌آفرینی پرداخته و محل رجوع و ارجاع نحله‌های مختلف سیاسی باشند و بروندادی ویژه و منحصر به فرد رقم بزنند. اکبر ‌هاشمی رفسنجانی یکی از همین سرمایه‌هاست؛ مردی که در آستانه هشتاد سالگی تلاطم‌های پرشماری را از سر گذرانده اما معطوف و مترتب با هوشمندی سیاسی‌اش هر بار از میانه تنازعات سر برافراشته و کنش راهبردی خود را به منصه ظهور رسانده است. سیاستمداری که دوست و دشمن به تیزهوشی سیاسی وی اذعان دارند و اکنون در نوک هرم یک سه ضلعی به نقش‌آفرینی می‌پردازد و تمامی سرمایه‌ها و اندوخته‌های سیاسی خود را به میدان آورده تا در شرایط حساس و بزنگاه خطیر فعلی، آنچه را که عقبه پر فراز و نشیب وی برای او دست‌یافتنی کرده، محقق نموده و کارویژه منحصر به فردش را متبلور سازد. آیت‌ا... در هشتمین دهه زندگانی خود پس از سیر و سلوک‌های پر فراز و نشیب و طی طریق بر مدار عرش و فرش سپهر سیاسی، اکنون درست در گرانیگاه خطیری ایستاده است که بایدش. او دستی در حاکمیت و همنوایی با دولت و اعتنایی در میان منتقدین دارد، این سه نکته دایره شمول میدانداری‌ هاشمی را آنچنان فراخناک کرده که می‌تواند به عنوان حلقه تزاحم میان آنان که دل در گروی ایران و ایرانی دارند، عمل کرده و حلقه وصل در این میانه باشد. نکته‌ای که‌هاشمی در طول چند ماه گذشته بر آن استمرار و دوام داشته و به انحاء مختلف سعی در بهره‌گیری از این ظرفیت کرده است.

هاشمی در کنار مردم

حذف و هدم ‌هاشمی یکی از بزرگ‌ترین هدف‌گذاری‌های مخالفان در طول سه دهه و اندی گذشته بوده و اگر در سال‌های دور مخالفین نظام این وظیفه را بر دوش می‌کشیدند، در طول چند سال گذشته بخشی از رقبای سیاسی‌هاشمی با تمام توان این وظیفه را بر عهده گرفته و بر بال شایعات و خبر سازی‌ها در پی تخریب دامنه‌دار و بی‌فروکاست بوده‌اند، اما آیت‌ا... با آن سابقه گرانسنگ، عقبه پر و پیمان و همچنین مسئولیت عالیه‌ای که بطور رسمی در اختیار دارد قابل کنارگذاری از سوی تندروها نیست و آنان در پروسه ‌هاشمی‌زدایی تنها آب در ‌هاون می‌کوبند. او در چند صباح اخیر در اقدامی متقابل با کنش‌های ملموس‌تر بیرونی، حضور خود را در سطح رسانه‌ای پررنگ‌تر کرده و در این میانه جامعه هدفی را نشانه گرفته که در طول سال‌های اخیر تحت شمول پروپاگاندای منتقدین تندرو قرار داشتند و نه تنها اثر و خبری را از حضور‌هاشمی دریافت نمی‌داشتند که همواره تندترین انتقادات و حملات لفظی و کلامی را پیرامون وی در خوراک خبری خود دریافت می‌کردند. پس از فعل و انفعالات انتخابات 24 خرداد مشخص شد که همین حملات و گزندها بسیاری از پیش ذهنیت‌های قبلی را در سطح عامه زدوده و عرصه را برای میدانداری‌ هاشمی بیشتر از پیش فراهم کرده و او هم سیاستمداری نیست که از این فرصت چشم بپوشد. حال که ‌هاشمی زمینه همپذیری‌ فوق‌العاده‌ای در سطوح پایین و میانی یافته حضور عیان‌تر بیرونی را در دستور کار دارد. نمونه این اقدامات ‌هاشمی در سفرهای وی به اقصی نقاط کشور و همچنین حضور در مراسم‌ و مناسبت‌های خاص تجلی می‌یابد. او اگرچه تریبون‌هایی چون نماز جمعه را در اختیار ندارد اما بیش از پیش به میان مردم رفته و با آنان سخن می‌گوید تا این خلأ را پر کرده و پیام‌های ویژه خود را به زبان عامیانه در اختیار همگان قرار دهد.

مرد در سایه دولت

همگان از همپوشانی و همنظری و خاستگاه مشترک سیاسی دولت و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آگاهند و ‌هاشمی با توجه به این ذهنیت آن را بر مسیری هوشمندانه رانده و به زبان گویای دولت در زمینه‌هایی تبدیل شده که در بسیاری از وجوه و بطور رسمی دولت نمی‌تواند با توجه به محذوریات و معذوریات، آنگونه که باید و شایسته است به موضع‌گیری بپردازد. ‌هاشمی در این زمینه از خود خرج کرده و با آنکه می‌داند این میدانداری تبعات و هزینه‌هایی برای وی دارد، فرصت را از دست نداده و مصلحت‌اندیشانه و عافیت‌طلبانه عمل نمی‌کند و جملاتی را مورد تاکید و اشاره قرار داده و به گرانیگاه‌های حساسی اشاره می‌کند که در این برهه شاید به جرات بتوان گفت کسی را یارای بیان آن با این ابعاد و در این سطح و با دایره نفوذ و تاثیرگذاری وی نیست. نمونه این رویکرد را در دیدارهای پرشمار و متواتر وی با نخبگان و اندیشمندان و طیف‌های مختلف فکری و سیاسی می‌توان دید. ‌هاشمی میدان سومی را در میدان تلاطم‌ها میان دولت و مخالفین باز کرده و در جبهه سوم میدانداری می‌کند. او با اخطارها و انذارهای خود توجه اذهان عمومی را به مقولات حساس جلب کرده و نمی‌گذارد که دولت در این میانه بدون حامی و پشتوانه بماند.

حلقه وصل منتقدین و معتقدین

هیچ ساختار و سیستمی فارغ از منتقدین و معترضینی نیست که رویکردها و رویه‌های موجود را نپسندیده و به دنبال ایجاد تغییرات در آن نباشند. نکته کلیدی در این میانه آنست که ساختار حاکمیتی بتواند این نظرات را در چارچوبی مسالمت‌آمیز و اصلاح‌طلبانه سامان بخشد و ضریب امنیت ملی خود را بدین واسطه ارتقا ببخشد. ‌هاشمی با آن عقبه اعتدالی و انصاف‌مدارانه خود مورد اعتنای تمامی نحله‌های منتقد مسالمت‌جوست و تحول خواهان و تکثر مداران او را امینی بر طرح مطالبات می‌بینند و اینجاست که ‌هاشمی در سومین ضلع میدانداری خود به مثابه یک مهره کلیدی در تعدیل و جذب منتقدین عمل کرده و از سوی دیگر مطالبات این طیف را در عرصه عمومی و در بدنه حاکمیت عرضه و ارائه می‌دهد و مانع انشقاق افزایی و حرکت بر مسیر هم‌افزایی می‌شود. این سه کارویژه ‌هاشمی یعنی آگاهی بخشی به سطوح عام و نا مطلع، حمایت از دولت و بازگشایی جبهه سوم و نیز تعدیل و برقراری توازن میان منتقدین و حاکمیت، وظیفه خطیری است که او در این برهه از زندگی سیاسی خود برگزیده و بدون شک کسی را دراین زمینه‌ها با این دایره شمول و حیطه تاثیرگذاری یارای هماوردی نیست و لازم است این همت پاس داشته شده و برای تحقق آن همگان اهتمام دوچندانی بورزند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.