سیدحسن خمینی: اگر دل های خود را بشوییم، دل های جامعه شسته می شود

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران - تهران

یادگار امام با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما این است که پیام یک مبلغ در جان خود وی نهادینه نشده است، گفت: اگر دل‌های خود را بشوییم، دل‌های جامعه شسته می شوند.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در شصت و هشتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز (چهارشنبه) در محل واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: سال‌ها پیش گفتم با اسلام کاریکاتوری مواجه هستیم و باید در نظر داشت کاریکاتور تصویری از شیء اما با تناسب‌های به‌ هم ریخته است؛ بنابراین اسلام کاریکاتوری به این معناست که نسبت‌ها در نظام ارزشی ما به هم ریخته است.

 

وی با طرح این سوال که چرا در جامعه، آبروی مومن به اندازه کعبه حرمت دارد؟ افزود: به همین دلیل است که می‌گویم با اسلام کاریکاتوری مواجه هستیم. در ظاهر اسلام است، اما نباید از آن انتظار یک اسلام واقعی داشت. اسلام بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز کاریکاتوری بود.


سیدحسن خمینی با اشاره به فیلمی که از حضرت امام خمینی‌(س) در مراسم پخش شد، اظهار کرد: اسلام امام خمینی کاریکاتوری نبود و ایشان تنها برای بستن چند میکده فریاد نمی‌زد. ایشان می‌فرمود در جامعه‌ای که ظلم وجود دارد باید بر سر ظالم فریاد زد. می‌خواستم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بخواهم تا از تاریخ گذشته ما بگوید. چون ایشان شاگرد امام‌، مبارز، یک مدیر در انقلاب و از بزرگترین یاران و یاوران امام بودند که می‌خواستند بگویند اسلام امام کاریکاتوری نبود.


وی با تاکید بر اینکه رمز موفقیت امام این بود که مخاطبانش می‌فهمیدند که او هنجارها را می‌شناسد، گفت: در نزد امام کسی نمی‌توانست غیبت کند چون ایشان یا از بیان آن غیبت جلوگیری کرده و یا آن جلسه را ترک می‌کردند.


یادگار امام گفت: دانشگاه آزاد اسلامی صفت اسلامی دارد و بر همین اساس این اسلام باید واقعی باشد و هر هنجار و ناهنجار آن باید در جای خود قرار بگیرد. باید سعی شود آنچه در عنوان این دانشگاه آمده، در واقعیت نیز تحقق یابد.


به گزارش جماران، سیدحسن خمینی در ادامه این سخنرانی با بیان اینکه باید باور کنیم ترک دروغ و حسد مهم‌تر از عمل به بسیاری از ظواهر دینی است، ادامه داد: در حال حاضر تا می‌خواهیم از معنویت صحبت کنیم، می‌گویند: «می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن» در حالی که باید گفت: «می نخور، منبر نسوزان و مردم آزاری نکن».


وی افزود: هیچ تناسبی ندارد که تا می‌گوییم معنویت، می‌گویند که اینها چیست؟ در پاسخ به آن‌ها باید گفت که ظواهر دینی باید در رفتارهایمان دیده شوند و باید به طور کامل نسبت به آن‌ها تقید داشته باشیم چرا که در غیر این صورت حرمت هنجارهای دینی و اخلاقی در چشم ما از بین می‌روند.


سیدحسن خمینی گفت: تاکید بر انجام مستحبات و ترک مکروهات به همین دلیل است که دژهای درهم تنیده گناهان درنوردیده نشوند؛ بنابراین باید هم ظواهر و هم بواطن را مراقبت کرد.


یادگار امام با تاکید بر دانستن موانع تاثیر یک عمل فرهنگی، تصریح کرد: باید بفهمیم چرا گاهی اوقات هرچه تلاش می‌کنیم، نتیجه‌ای نمی‌گیریم! یکی از دلایلش این است که برخی پیام‌ها در جان گوینده و مبلغ نهادینه نشده است. وقتی نزد امام می‌رفتیم، بحث از تدریس اخلاق صرفا به وسیله کلام نبود بلکه این اتفاق به وسیله اشراق رخ می‌داد.


حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی با بیان اینکه وقتی کنار برخی افراد قرار می‌گیریم، هنگام ترک مجلس، روح‌مان به‌هم ریخته می‌شود، گفت: این وضعیت هنگام قرار گرفتن نزد افرادی چون امام‌(س) نبود. ایشان با وجود آنکه چیزی نمی‌گفتند، اما متوجه می‌شدیم که در جان ما تاثیرگذار بوده‌اند.


وی برخی افراد را دارای یک حوزه مغناطیس اخلاقی دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات این است که من و شما به آنچه می‌گوییم عامل و وفادار نیستیم، این در حالی است که باید بدانیم اگر دل‌های خود را بشوییم، دل‌های جامعه نیز شسته می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.